Wysłuchanie prowadzone było wspólnie przez Pavla Svobodę (EPP, Czechy) oraz Bernda Lange (S&D, Niemcy) – przewodniczących komisji prawnej (JURI) oraz handlu zagranicznego (INTA).
ISDS
Mechanizm rozstrzygania sporów między inwestorem a państwem (ISDS) to narzędzie, pozwalające inwestorom żądać spełnienia (lub respektowania) międzynarodowych zobowiązań rządów – przykładowo zasad dotyczących walki z dyskryminacją, nierównym traktowaniem i wywłaszczaniem bez odszkodowania.
Te zasady zapewniają minimalne standardy, obowiązujące w międzynarodowym handlu. Dla największego globalnego inwestora i użytkownika systemu – Unii Europejskiej, ważne jest by ISDS działał bez żadnych problemów.
Eksperci obecni na wysłuchaniu w komisjach parlamentarnych przyznali, że mechanizmowi przydałoby się więcej transparencji, uproszczenia zasad, zwłaszcza w zakresie procedury mediacyjnej oraz ułatwienia dostępu.
Kwestie regulacyjne
Głównym celem TTIP jest zniesienie ceł oraz pozacelnych przeszkód w handlu między oboma brzegami Atlantyku. To jednak nie oznacza harmonizacji, lub obniżania standardów unijnych, co podkreśla z całą mocą, prowadząca negocjacje Komisja Europejska.
Przykładem mogą być różnice w przepisach dotyczących bezpieczeństwa samochodów w USA i UE, przez co modele produkowane na oba rynki znacznie się różnią. „Gdyby te zasady zostały uznane za równoważne, ze względu na brak wpływu na standardy bezpieczeństwa pojazdów w UE i USA, zmiany produkcyjne nie byłyby konieczne” – tłumaczył sekretarz generalny Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), Erik Jonnaert.
Kolejne kroki
Kolejna runda negocjacji umowy rozpocznie się w przyszłym tygodniu (2-6 lutego) w Brukseli. Gdy ostateczna wersja dokumentu zostanie sfinalizowana, musi zostać oficjalnie zaaprobowana przez Parlament Europejski. PE przygotowuje środroczne podsumowanie dotychczasowych rozmów. Raport zostanie przegłosowany w maju.