2013.04.16

Parlament Europejski poparł projekt zwiększający konkurencyjność obsługi naziemnej w głównych portach lotniczych UE. Do trzech zwiększy się liczba operatorów, którzy będą mogli świadczyć te usługi. Podniesieniu jakości świadczonych usług i przeciwdziałaniu dumpingowi społecznemu powinny przysłużyć się poprawki posłów wzmacniające zapisy dotyczące standardów jakości obsługi oraz praw pracowniczych.

 

Parlament przyjął z poprawkami projekt Komisji Europejskiej dotyczący zasad świadczenia obsługi naziemnej na europejskich lotniskach. Wielu posłów jest przekonanych, że nowe przepisy przyczynią się do poprawy jakości usług i warunków pracy personelu.

Parlament wprowadził minimalne standardy jakości usług, które powinny być przestrzegane przez operatorów działających w europejskich portach lotniczych obsługujących ponad 5 milionów pasażerów rocznie. "Standardy te obejmują czas oczekiwania na odprawę bagażową, transport pasażerów z terminalu do samolotu, odladzanie samolotów, a także czas, w jakim wypakowana powinna być pierwsza i ostatnia sztuka bagażu na taśmę podawczą", tłumaczy sprawozdawca Artur Zasada (EPP, PL).

Większa konkurencja i lepsze warunki pracy

Parlament zaproponował, aby liczba firm świadczących usługi naziemne w portach lotniczych obsługujących 15 milionów pasażerów i/lub 200 tys. ton ładunków rocznie wzrosła z obecnych dwóch do trzech. W przypadku samodzielnego świadczenia obsługi naziemnej przez port lotniczy księgowość tych usług powinna zostać oddzielona od pozostałej działalności.

Posłowie uzupełnili wniosek Komisji Europejskiej o pewne przepisy socjalne, dotyczące świadczenia usług przez podwykonawców. W sytuacji zmiany dostawcy usług, personelowi przysługiwać będzie prawo przeniesienia do pracy dla nowego operatora. Respektowane będą również zawarte umowy zbiorowe.

W 2011 roku 21 portów lotniczych UE obsługiwało więcej niż 15 milionów pasażerów. Wśród nich znalazły się: Londyn Heathrow, Paryż Charles de Gaulle, Frankfurt, Amsterdam Schiphol, Madryt Barajas, Monachium, Rzym-Fiumicino, Barcelona, Londyn Gatwick, Paryż Orly, Palma de Mallorca, Wiedeń, Düsseldorf, Mediolan, Sztokholm, Manchester, Bruksela, Dublin, Londyn Stansted, Berlin Tegel. Bliskie osiągnięcia tek liczby były Helsinki, Lizbona i Ateny.

Co dalej?

Parlament rozpocznie rozmowy z Radą zmierzające do kompromisowego przyjęcia całego pakietu lotniczego, w którego skład wchodzą jeszcze dwie inne propozycje legislacyjne dotyczące przyznawania zezwoleń na na start oraz lądowanie, a także ochrony mieszkańców przed hałasem powodowanym przez samoloty. Wyżej wymienione propozycje zmierzające do poprawy jakości usług świadczonych przez porty lotnicze zostały przyjęte przez Parlament w pierwszym czytaniu w grudniu 2012 roku.

Procedura: współdecydowanie, pierwsze czytanie

Przyjęty tekst (16.04.2013)
http://www.europarl.europa.eu/plenary/pl/texts-adopted.html

Zapis wideo debaty (11.12.2012)
http://www.europarl.europa.eu/ep-live/pl/plenary/search-by-date

Komunikat prasowy po głosowaniu plenarnym w grudniu 2012 roku
http://www.europarl.europa.eu/news/pl/pressroom/content/20121207IPR04405/html/Lotniska-potrzebna-jest-dalsza-debata-o-obs%C5%82udze-naziemnej

Sylwetka sprawozdawcy: Artur Zasada (EPP, PL)
http://www.europarl.europa.eu/meps/pl/96778/ARTUR_ZASADA_home.html

Procedura
http://www.europarl.europa.eu/oeil/popups/ficheprocedure.do?reference=2011/0397(COD)

© Jarosław Wałęsa 2015 - 2024. Wszelkie prawa zastrzeżone.
realizacja: Nabucco