2012.07.03

Aby ułatwić korzystanie z europejskich sieci kolejowych, Parlament, podczas wtorkowego głosowania, doprecyzował reguły konkurencji dla kolejowych firm transportowych oraz zarządców infrastruktury kolejowej. Nowe zasady sprzyjać będą rozwojowi usługi międzynarodowego przewozu towarów i osób, a także poprawią ich jakość. Nad uczciwością konkurencji czuwać będą niezależni regulatorzy.

“Dwa lata zajęły nam te bardzo trudne negocjacje [z państwami członkowskimi - przyp. red.], by zagwarantować lepszą konkurencję i położyć solidne fundamenty pod finansowanie infrastruktury”, powiedziała podczas debaty sprawozdawczyni Debora Serracchiani (S&D, IT). „Uważam, że rozdzielenie operatorów kolejowych i przedsiębiorstw zarządzających infrastrukturą jest koniecznie, ale udało nam się osiągnąć dobre porozumienie w sprawie monitorowania przepływów finansowych”, dodała.

Odrębna i przejrzysta rachunkowość prowadzona przez kolejowe firm transportowe oraz zarządców infrastruktury powinna odtąd zapobiegać jakimkolwiek nielegalnym przelewom środków publicznych pomiędzy tymi podmiotami, nawet jeżeli należą do tej samej spółki holdingowej. Parlament uważa, że jest to niezbędne, by zapobiec zakłóceniom uczciwej konkurencji pomiędzy kolejowymi firmami transportowymi, jak również przyczynić się do równego dostępu do tras pociągów i innych usług, takich jak warsztaty naprawcze i stacje, dla wszystkich przedsiębiorstw, zarówno publicznych, jak i prywatnych.

W razie sporów, niezależni narodowi regulatorzy zapewnią, by zasady były właściwie egzekwowane. Współpraca pomiędzy regulatorami będzie nadzorowana przez Komisję Europejską, która ma 2 lata na ocenienie, czy istnieje konieczność powołania europejskiego regulatora.

Zachęty do modernizacji pociągów i rozbudowy sieci kolejowej

Opłaty pobierane za autoryzację tras pociągów będą zawierać zachęty do tego, by zmniejszać hałas i wyposażać pociągi w europejski systemu sterowania (ETCS) dla zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa.

Zdaniem posłów, w celu zapewnienia sprawnego planowania infrastruktury kolejowej i zaspokojenia potrzeb całego sektora, umowy ją finansujące sporządzone przez władze publiczne powinny być zawierane na okres co najmniej pięciu lat.

Następne kroki

Po tym jak projekt zostanie przyjęty przez Radę Ministrów państw członkowskich, dyrektywa wejdzie w życie w dniu jej publikacji. Do końca 2012 roku, Komisja Europejska przedstawi oddzielny pakiet legislacyjny, który ma zliberalizować krajowy transport pasażerski w państwach Unii.

Procedura: współdecydowanie (drugie czytanie)

Przyjęta rezolucja będzie dostępna pod tym adresem (wybierz datę 03.07.2012)
http://www.europarl.europa.eu/plenary/pl/texts-adopted.html

Obejrzyj nagranie z debaty (wybierz datę 02.07.2012)
http://www.europarl.europa.eu/ep-live/pl/plenary/search-by-date

Konferencja prasowa ze sprawozdawcą Deborą Serracchiani odbędzie się po głosowaniu (03.07.2012)
http://www.europarl.europa.eu/ep-live/pl/other-events/

Sylwetka sprawozdawcy Debora Serracchiani (S&D, DE)

http://www.europarl.europa.eu/meps/pl/96865/Debora_SERRACCHIANI.html

Obserwator Legislacyjny
http://www.europarl.europa.eu/oeil/popups/ficheprocedure.do?reference=2010/0253(COD)&l=pl

© Jarosław Wałęsa 2015 - 2024. Wszelkie prawa zastrzeżone.
realizacja: Nabucco