Rozporządzenie zaproponowane przez Komisję Europejską w lipcu 2011 roku wyznacza nowe standardy techniczne dla tachografów cyfrowych, które od maja 2006 roku były obowiązkowe dla pojazdów ciężarowych o masie całkowicie przekraczającej 3,5 tony. Według oceny przeprowadzonej przez Komisję Europejską, rozporządzenie to określa szczegółowe zasady użytkowania tachografów, zatwierdza różne typu tych urządzeń, z także zawiera instrukcje dotyczące ich instalacji i kontroli, co ma się przyczynić do ograniczenia dość powszechnych manipulacji.
"Inteligentne" tachografy
W rezolucji przygotowanej przez posłankę Silvię-Adrianę Ticau (S&D, RO), Parlament proponuje zmodyfikowanie oprogramowania współpracującego z systemami nawigacji satelitarnej (GNSS), by zawrzeć w nim zapisy z początku i końca trasy. Połączony z właściwymi odbiornikami, tachograf będzie mógł nawet zarejestrować wagę pojazdu. W długiej perspektywie, zastosowanie bardziej przyjaznych dla użytkownika tachografów umożliwi łączenie w nich wielu funkcji.
“Parlamentarna komisja transportu zaproponowała, by od 2020 roku każda ciężarówka, nowa, czy stara, musiała być wyposażona w inteligentne tachografy”, powiedziała posłanka Ticau przed głosowaniem. Władze publiczne powinny również odpowiednio przeszkolić i wyposażyć inspektorów ruchu drogowego, tak by mogli oni natychmiast analizować odczyty z nowych tachografów. „Jednakowe zasady w końcu zaczną być stosowane wszędzie w Unii Europejskiej, to bardzo ważne”, dodała sprawozdawczyni.
Ograniczenie niepotrzebnych kontroli
Dzięki technologii bezprzewodowej transmisji danych, odpowiednie służby będą mogły sprawdzić pojazd zdalnie, bez konieczności jego zatrzymywania. Pozwoli to funkcjonariuszom skupić się tylko na tych pojazdach, z których odczytają budzące wątpliwości dane, dzięki czemu będą wiedzieli, który pojazd zatrzymać do dokładniejszej kontroli.
Z obowiązku instalowania tachografów będą zwolnione samochody ciężarowe drobnych przedsiębiorców, których głównym zajęciem nie są usługi transportowe i którzy korzystają z tych pojazdów w promieniu do 100 km od siedziby przedsiębiorstwa. Czyniąc ten wyjątek Parlament chciał ograniczyć niepotrzebne koszty administracyjne.
Procedura: współdecydowanie, pierwsze czytanie
Treść przyjętej rezolucji będzie dostępna pod tym adresem (wybierz datę 03.07.2012)
http://www.europarl.europa.eu/plenary/pl/texts-adopted.html
Nagranie wideo z debaty (wybierz date 02.07.2012)
http://www.europarl.europa.eu/ep-live/pl/plenary/search-by-date
Sylwetka sprawozdawczyni Silvia-Adriana Ticau (S&D, RO)
http://www.europarl.europa.eu/meps/pl/36281/Silvia-Adriana_bIC%02U.html
Obserwator Legislacyjny
http://www.europarl.europa.eu/oeil/popups/ficheprocedure.do?id=593078